متاسفانه امروزه مصرف سیگار در جامعه ما و دیگر جوامع بسیار فراگیر شده و سن اعتیاد به شدت پایین آمده است. بسیاری از افرادی که در جامعه ما که سیگار مصرف می کنند یا کودک دارند یا قصد دارند که بچه دار شوند. این افراد باید در جریان ضرری که سیگار کشیدن آن ها برای کودکشان دارد قرار بگیرند و از خطراتی که این دود سیگار روی فرزند دلبندشان می گذارد آگاه باشند تا فرزندشان را در معرض آن ها قرار ندهند. در مقاله ای که پیش روی شماست قصد داریم به بررسی تاثیرات دود سیگار بر نوزادان بپردازیم از این رو پیشنهاد میکنیم که تا انتها با ما همراه باشید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکات قابل توجه قبل از انتخاب سیسمونی را مطالعه کنید تا در زمان خرید سیسمونی نوزاد بهترین اقلام و با کیفیت بالا را تهیه کنید.

تاثیر دود سیگار بر جنین

مصرف سیگار در دوران بارداری می تواند روی رشد جنین اثر منفی بگذارد. نیکوتین موجود در سیگار می تواند از جفت عبور کند و به جنین برسد و مشکلاتی نظیر زایمان نارس، مشکلات مادرزادی و سقط جنین را به همراه داشته باشد. این آسیب ها در صورتی که خود مادر سیگار مصرف نکند و تنها در معرض دود سیگار باشد نیز رخ می دهند. مادر تا حد ممکن باید از مصرف سیگار و استنشاق دود آن دور بماند.

بالا بردن احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از خطراتی که نوزادان زیر یک سال را تهدید می کند، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است. بدین صورت که نوزادان زیر یک سال، بدون دلیل واضح و مشخصی ناگهان در خواب از دنیا می روند. اگر چه هنوز کاملا برای دانشمندان مشخص نشده است که علت این موضوع چیست اما دستورالعمل هایی صادر شده است که پس از ارائه آن ها، مرگ ناگهانی نوزادان بسیار کاهش یافت، این که نوزاد نباید در معرض دود دخانیات قرار بگیرد یکی از این دستورالعمل هاست.

ایجاد بیماری های تنفسی در نوزاد

بروز مشکلات تنفسی، رایج ترین اختلالی است که به خاطر استنشاق بوی دود سیگار والدین در نوزادان رخ می دهد. تنگی نفس، ابتلا به آسم، سرفه های شبانه، خس خس سینه از جمله عارضه هایی است که دود سیگار می تواند در نوزادان ایجاد کند. بدتر از این، حالتی است که نوزاد به صورت ژنتیکی به یک بیماری ریوی مبتلا باشد و دود سیگار استنشاق کند. این مورد می تواند شدت بیماری او را چند برابر کند. اگر کودک شما به بیماری های تنفسی مبتلا شده است لباس زیر دکمه رکابی نوزاد به تن کودک خود کنید تا راحت تر بتواند تنفس کند.

تاثیرات دود سیگار بر کودکان

بالا بردن احتمال عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی در میان کودکان و نوزادان رایج تر از بزرگسالان است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. عفونت گوش میانی شایع ترین علت مراجعه به پزشک اطفال است. این بیماری حاصل عفونت های ویروسی و باکتریایی است که ممکن است در گوش ایجاد شوند. در صورتی که به پزشک مراجعه کردید می توانید در مورد راه های درمان عفونت و خرید لباس نوزادی مناسب کودکتان از پزشک سوال کنید.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان

یکی از سخت درمان ترین بیماری هایی که سیگار می تواند احتمال ابتلا به آن را در نوزاد بالا ببرد بیماری سرطان است. دود سیگار می تواند باعث بروز سرطان ریه یا ایجاد غدد لنفاوی بدخیم در نوزاد شود. علاوه بر این ها، والدین مصرف کننده سیگار هم در معرض این سرطان ها قرار دارند.

پوسیدگی دندان

دود سیگار برای کسی که سیگار می کشد و کسی که در معرض دود آن قرار دارد، می تواند آسیب های دندانی بوجود بیاورد. دود سیگار، ماده ای به نام کوتینین را در خون افزایش می دهد و از این رو می تواند احتمال پوسیدگی دندان را در کودکان بالا ببرد.

افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی

دود سیگار علاوه بر ریه، روی قلب و عروق هم تاثیر منفی می گذارد. نوزادی که ناخواسته در معرض دود والدین است می تواند در آینده به تصلب شرایین مبتلا شود. نکته ای که گفتن آن ضروری است این است که اگر دود سیگار به احتمال 1 درصد هم روی قلب کودک تاثیر بگذارد، این تاثیرگذاری دائمی است و بیماری ایجاد شده تا آخر عمر گریبان گیر کودک خواهد شد.

افزایش پریشان حالی روانی

دود سیگار با تاثیرگذاری روی سطح انتقال دهنده های عصبی نوزاد و یا کودک می تواند فرایند رشد او را با مشکل روبه رو کند و احتمال ایجاد پریشانی روانی مثل افسردگی و اضطراب را در آینده او افزایش می دهد. یکی از موارد دیگری که در کودک از نظر روانی به وجود می آید این است که او وقتی سیگار کشیدن والدین خود را می بیند، احتمال دارد در اینده خودش نیز به آن اعتیاد پیدا کند.

مشکلات گوارشی

دود سیگار می تواند در نوزاد، سبب ایجاد مشکلات گوارشی شود. رفلاکس معده و بازگشت شیر، کولیک، زخم های پپتیک و گاستروانیت، از جمله بیماری هایی هستند که در معرض دود سیگار قرار گرفتن می تواند احتمال ابتلا به آن ها را افزایش دهد. می توانید برای تغذیه کودک خود از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید.

 

دود سیگار

کولیک یک بیماری است که وقتی نوزاد به آن مبتلا می شود، بیش از 3 ساعت در روز و بیش از سه روز در هفته گریه می کند. پپتیک نوزادان به زخم معده ای می گویند که به علت تجزیه پوشش محافظتی معده یا ترشح بیش از حد اسید معده اتفاق می افتد. گاستروانیت التهاب روده و معده است که می تواند سبب اسهال، استفراغ، تهوع و علائم گوارشی دیگر در نوزادان شود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری حساسیتی

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان، احتمال ابتلا به بیماری های آلرژیک را بالا می برد. این بیماری های حساسیتی می تواند شامل کهیر، خارش، تنگی نفس، عطسه، آبریزش بینی، ناراحتی معده و روده باشد.

سخن پایانی

سعی کنید اگر به سیگار اعتیاد دارید، قبل از اقدام به بارداری، آن را ترک کنید، اما اگر قصد ندارید آن را ترک کنید، حداقل بعد از تولد سعی کنید کودک در کمترین تماس با دود سیگار قرار بگیرد. آنچه در بالا نوشتیم، به ویژه سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می تواند برای خانواده ها بسیار دردناک باشد، پس بهتر است به بهترین شکل ممکن از نوزاد خود در برابر این دخانیات محافظت کنید تا پشیمانی باقی نماند.

نباید فراموش کرد که سیگار تنها برای نوزادان و کودکان خطرناک نیست و برای بزرگسالان نیز خطرناک است. ترک سیگار یک لطف بزرگ به فرد سیگاری و خانواده اوست. نکته بعدی این است که مضراتی که درباره دود سیگار گفته شد، شامل دودهای دیگر دخانیات نظیر قلیان هم می شود، کما اینکه شاید ضرر آن ها برای نوزاد بیشتر از دود سیگار باشد.

امیدورایم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله روش های مراقبت بعد از ختنه نوزاد را مطالعه کنید تا در مورد ختنه کودک خود اطلاعات خوبی کسب کنید. مطالعه این مقاله به شما در آرام کردن کودکتان بعد از ختنه کمک خواهد کرد.

 

همانطور که مصرف دخانیات برای شما مضر است میتواند چند برابر آن برای کودکتان مضر باشد و باعث آسیب دیدن او حتی در بزرگسالی او شود . واقعا اگر به سلامت کودکتان اهمیتی میدهید نباید در معرض این مورد قرارش بدهید . مصرف سیگار مشکلاتی از قبیل بالا برند سندرم احتمال مرگ ناگهانی نوزاد ، بالا بردن احتمال افونت گوش میانی ، افزایش پریشان حالی ، مشکلات گوارشی ، پوسیدگی دندان و… که در مقاله به صورت مختصر در مورد هر کدام توضیحاتی داده شد . پر واضح است که این کار ظلمی در حق خودتان و نوزادتان است . پس از این مورد روی برگردانید تا همیشه سلامت و ایمن باشید

0 0 votes
امتیاز به این محصول