کوچک و ظریف بودن نوزاد برای کسانی که قرار است او را بغل کنند کمی ترس آور است. با گذشت زمان پدر و مادر به خوبی با چگونگی در آغوش گرفتن کودک را یاد خواهند گرفت. توضیحات پرستاران و پرسنل درمانی هم می تواند در این زمینه مفید باشد. برای بغل کردن نوزادان باید نکات مهمی را در نظر گرفت تا نوزاد از هرگونه آسیب در امان بماند. در ادامه این بحث به بررسی این نکات خواهیم پرداخت. همچین می توانید بعد از مطالعه این مقاله با پزشک خود تماس گرفته و در مورد این موضوع و خرید سیسمونی ارزان صحبت کنید و نظر او را نظر بپرسید.

آمادگی های پیش از بغل کردن

پیش از این که نوزاد را به آغوش بکشید، نیاز است نکاتی را در نظر بگیرید. انجام این اعمال پیش چشم دیگران، باعث می شود آن ها هم به این نکات واقف شوند.

دست هایتان را بشویید

همیشه پیش از بغل کردن نوزاد باید دست ها شسته باشند علت این موضوع آن است که سیسم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است و با هر میکروبی نمی تواند مقابله کند.

راحت باشید

بودن در یک وضعیت کاملا راحت از مهم ترین نکات در بغل نوزاد است. سعی کنید در وضعیت های ناهموار و حالت هایی که احتمال دارد سر بخورید یا بیفتید نوزاد را بغل نکنید. این موضوع در مورد قنداق کردن کودک نیز صدق می کند.

استرس نداشته باشید

سعی کنید در یک وضع کاملا نرمال روحی قرار داشته باشید. لازم نیست استرس اضافه به خود راه دهید. فکر های بد به خود راه ندهید و با آرامش نوزاد را بغل کنید.

بغل کردن کودک

ایمنی را رعایت کنید

هنگام بلند کردن نوزاد یک دست را زیر سرش و دست زیر باسنش بگیرید. نوزاد را تا سطح سینه خود بالا بیاورید.

به سر و گردن توجه داشته باشید

وقتی می خواهید نوزاد را بغل کنید به سر و گردن او توجه ویژه ای کنید. سر نوزاد در زمان تولد، سنگین ترین بخش بدن اوست و او به اندازه کافی روی سر خود کنترل ندارد. قسمت نرمی بالای سر نوزاد قرار دارد که باید به خوبی به آن توجه داشته باشید چرا که بخش بسیار حساسی است.

باید ها و نباید های بغل کردن کودک

سعی کنید هنگام بغل کردن به شکم کودک فشار وارد نکنید. بچه را به شیوه ای در بغل نگه ندارید که دستانتان روی شکمش قرار گیرد و پاهایش آزاد باشد و روبه رو راه نگاه کند.

بهترین حالت در آغوش گرفتن نوزاد سر او را در دست مسلط خود بگیرید و بدنش را روی ساعد یا بازوی خود قرار دهید و تا حد ممکن او را به بدن خود نزدیک کنید. این روش برای نوزاد بسیار آرامش بخش است.

برای زمان تغذیه نوزاد، در آغوش گرفتن گهواره ای مناسب است. در این روش سر نوزاد روی بازو و ساعد دستتان زیر بدن نوزاد قرار می گیرد. برای ایمنی بیشتر باید پشت باسن نوزاد را با کف دست نگه دارید.

دستی که به آن مسلط هستید را به شکل صندلی زیر باسن نوزاد قرار دهید. دست دیگرتان را طوری که هیچگونه فشاری به نوزاد بیاید و فقط برای محافظت از او دورش حلقه کنید. این نوع بغل برای کودکانی کاربرد دارد که کمی بزرگ شده اند و می توانند تعادل بدن خود را نگه دارند.

برای آرام کردن نوزادی که گریه می کند سر نوزاد را روی شانه تان بگذارید تا بچه روی آغوش شما به حالت خمیده در بیاید. با یک دست از سر او محافظت کنید دست دیگر را زیر باسن او قرار دهید. در مورد لباس نوزاد هم باید با پزشک خود صحبت کنید و در مورد این موضوع اطلاعات کسب کنید.

نکات مهم برای بغل کردن

اگر هنگام بغل کردن نوزاد، بهانه گیری یا گریه می کند، روش دیگری را برای بغل کردن برگزینید.

سر کودک همیشه باید به حالتی باشد که نفس کشیدن برایش کاملا آزاد باشد.

همیشه یک دست باید زیر سر نوزاد قرار داشته باشد به ویژه هنگام جابه جا کردن او بهتر است ابتدا با بغل کردن کودک در حالت نشسته شروع کنید تا کمی از ترس شما کم شود و سپس کودک را در حالت ایستاده بغل کنید.

وقتی می دانید قرار است مدت طولانی نوزاد را در آغوش بگیرید یا اینکه به او شیر دهید بهتر است از بالش شیردهی استفاده کنید تا نوزاد به آن تکیه دهد. همچنین می توانید از شیشه شیر نوزادی استفاده کنید تا تغذیه کودک راحت تر شود.

آشپزی کردن، در دست داشتن نوشیدنی داغ، در دست داشتن چاقو و نزدیک بودن به آتش و گرمای زیاد هنگام در آغوش داشتن نوزاد خطرناک است.

وقتی از پله بالا و پایین می روید کودک را با دو دست نگه دارید.

هرگز وقتی کودک را در آغوش گرفته اید او را تکان شدید ندهید، چرا که می تواند منجر به خونریزی در مغز او شود.

کودک خود را چگونه بغل کنیم؟

نکته ای برای مادران

برخی مادران ممکن است از در آغوش گرفتن کودک بترسند. آن ها می ترسند که بچه از دستشان بیفتد یا این که در اغوششان آسیب ببیند. علت این موضوع این است که نوزاد تازه متولد شده بدن و اندام های آسیب پذیری دارد. بهتر است در فصل تابستان برای کودک خود از لباس زیر دکمه رکابی استفاده کنید تا کودک شما راحت تر باشد.

در آغوش گرفتن کودک راهی است برای این که والدین عشق خود را به او ابراز کنند. به خصوص تماس پوست به پوست تاثیر خیلی زیادی روی روابط عاطفی کودک در آینده خواهد داشت. با کمی دقت داشتن هیچ آسیبی به کودکتان نمی رسد.

سعی کنید افکار نگران و ناراحت کننده را از خود دور کنید. استرس می تواند روی شیر شما تاثیر منفی بگذارد و این باعث می شود کودکتان شیر کافی نخورد. می توانید برای شیر دادن به کودک خود از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید.

آرامش خود را حفظ کنید و با کودکتان ارتباط برقرار کنید. وقتی او را در آغوش می کشید به او لبخند بزنید و با او با محبت رفتار کنید حتی می توانید برایش شعر بخوانید. این کار به او احساس امنیت بیشتری می دهد. به شوهرتان اجازه دهید بدون دخالت شما بچه اش را بغل کند و با امتناع از این کار به او احساس منفی ندهید. شما الان یک خانواده هستید و باید هر دویتان در ابراز علاقه به کودک سهیم باشید.

سخن پایانی

از آن جایی که در آغوش کشیدن کودک امری بسیار حیاتی است و برای والدینی که تازه دارای فرزند شدند ممکن است کمی دلهره آور باشد در این مقاله سعی کردیم که به بررسی نکات مهم برای بغل کردن نوزاد بپردازیم. اگر از جمله مادرانی هستید که اوایل بچه داری با این چالش رو به رو بودید، چند جمله آرامش بخش برای نومادرانی که احتمالا در اینباره دچار استرس هستند در بخش کامنت ها بنویسید.

امیدورایم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نوزاد از  چند ماهگی پدرش را می شناسد را مطالعه کنید تا در اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع کسب کنید.

شما باید در این دوران که کودکتان خیلی آسیب پذیر میباشد بسیار با احتیاط برخورد کنید . چرا که کوچیک ترین مشکلی ممکن است شما و نوزاد دلبندتان را به دردسر و سختی بی‌اندازد . بغل کردن نوزاد همانند گرفتن ماهی در دست میباشد ، یعنی همانقدر باید با احتیاط و با حواس جمعی باشد . پس با گفته های بالا به خوبی این کار را انجام دهید و نوزاد را در بغل همه ندهید و نگذارید کودکان آن را بغل کنند تا خدای نکرده نوزاد از دستشان نیوفتد

0 0 votes
امتیاز به این محصول