مراقبت از نوزاد در هفته‌های اول

حال که خداوند متعال شما عزیزان را قابل دانسته و فرزندی را به شما عطا کرده‌است، باید شما نیز به شکرانه‌ ی این نعمت عظیم، از نوزاد خود به­ خصوص در هفته‌ های اول پس از تولد، به خوبی و با روش‌ های اصولی مراقبت کنید. بی‌ شک از زمانی که یک نوزاد متولد می‌ شود، مادر او نسبت به حرکات کوچک و بزرگ نوزاد خود حساسیت نشان می‌ دهد و حتی ممکن است با گریه‌ی نوزاد، گریه‌اش بگیرد. باید بدانید که یک نوزاد در همان ابتدای تولد خود یعنی هفته‌ های ابتدایی زندگی خود، نیازمند مراقبت‌ های ویژه‌ ای است چرا که این خلقت خدا به تازگی وارد محیط جدیدی شده‌ است و باید زمان داشته باشد تا بتواند خود را به خوبی با شرایط زندگی جدید وفق دهد. با توجه به این اوصاف، ما در ادامه‌ ی این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با مراقبت از نوزاد در هفته‌ های اول و راهکار های مختلف این کار، آشنا کنیم. همچنین بهتر است که قبل از متولد شدن کودک نسبت به خرید سیسمونی نوزاد اقدام کنید تا در بعد از تولد به مشکلی بر نخورید.

کمک به خواب نوزاد

از آنجایی که نوزاد در بدن مادر خود بیشتر اوقات در خواب به سر می ‌برده‌ است، پس از تولد نیز ممکن است در روز ۱۶ الی ۱۸ ساعت بخوابد.

به هر میزان که سن نوزاد افزایش پیدا می‌کند، بازه‌ی زمانی استراحت او نیز کاهش می ‌یابد. این ویژگی در تمام نوزادان دیده می‌شود بنابراین والدین باید به کودک اجازه دهند که به خوبی استراحت کند. علاوه ­بر این، امروزه متخصصان توصیه می‌کنند که از همان ابتدای تولد، کودک را به پشت بخوابانید چرا که اگر کودک روی شکم بخوابد، ممکن است دچار مرگ زود هنگام و ناگهانی شود. همچنین، حتما دقت داشته باشید که سر نوزاد را روی بالش نگذارید چرا که این کار، کاری خطرناک است و می‌تواند عملکرد دستگاه‌های داخلی بدن نوزاد را مختل کند. برای راحت تر شدن خواب کودک و این که کودک از گرما اذیت نشود می توانید از لباس زیر دکمه رکابی نوزاد استفاده کنید.

تغذیه با شیر مادر

 تغذیه‌ی نوزاد با شیر مادر

اگر شما شرایط این را دارید که پس از زایمان به نوزاد خود شیر بدهید، بهتر است این کار را در همان لحظات ابتدایی پس از زایمان انجام دهید. شیر دادن به نوزاد به ­راحتی انجام نمی‌ شود و نیازمند رعایت اصولی است که پس از زایمان کم ­کم به یک عادت در مادر نوزاد تبدیل می‌ شود. برای این کار ابتدا باید نوزاد را در آغوش بگیرید و بدن او را به قفسه‌ی سینه‌ی خودتان بچسبانید. سپس نوک سینه را به لب‌های نوزاد نزدیک کنید و پس از این کار، سینه را وارد دهان نوزاد کنید. خود مادر نیز باید به­ هنگام شیر دادن به نوزاد در وضعیتی قرار بگیرد که به ستون فقرات او آسیب نرسد.  همچنین می توانید کودک خود را با شیشه شیر نوزاد تغذیه کنید.

تعویض به­ موقع پوشک نوزاد

یکی دیگر از نکات مهمی که در همان هفته‌ های ابتدایی زندگی نوزاد باید به آن توجه شود، تعویض پوشک نوزاد می ‌باشد. به­ طور کلی گفته شده ‌است که نوزادان پس از این که متولد می ‌شوند، به ۲۴ ساعت زمان برای اولین ادرار و ۴۸ ساعت زمان برای اولین مدفوع خود احتیاج دارند. به یاد داشته باشید که هنگام تعویض پوشک کودک، از پماد های نوزادی و دستمال‌ های مرطوبی که امروزه در بازار عرضه می ‌شوند، استفاده کنید تا بتوانید از عرق‌ سوز شدن نوزاد جلوگیری نمایید. علاوه­ بر این، توصیه می ‌شود که هر ۱۲ ساعت یکبار بدن نوزاد را با استفاده از آب ولرم بشویید تا میکروب‌ ها و باکتری‌ های موجود در ناحیه‌ی تناسلی کودک از بین بروند. بعد از شستن کودک لباس نوزادی تمیز به تن او کنید زیرا لباس های قبلی نیز می توانید آلوده باشد.

حمام بردن نوزاد

یکی دیگر از نکات مهمی که در زمینه‌ی مراقبت از کودک در هفته‌ های اول وجود دارد، همین حمام بردن نوزاد می ‌باشد. حمام بردن نوزاد نیز نیاز به توجه کردن به اصول خاصی دارد. اول اینکه شما می‌توانید حدود ۱۲ ساعت پس از تولد، نوزاد خود را به حمام ببرید. البته حتما توجه داشته ‌باشید که دمای حمام بین ۲۵ الی ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد تا به بدن نوزاد آسیب نرساند. دمای آب نیز باید بین ۳۰ الی ۴۰ درجه باشد تا سبب ایجاد سوختگی بر روی پوست نوزاد نشود. بهتر است در همان دفعات اول نوزاد و هفته‌ های اول زندگی نوزاد، او را به کمک یکی از بزرگ‌تر ها به حمام ببرید چرا که نوزاد تازه متولد شده پوستی لطیف و نرم دارد و امکان سر خوردن آن زیاد است. در نهایت نیز بهتر است برای شستن سر یا بدن کودک از شامپو بچه‌ ای بهداشتی و پد های بهداشتی مخصوص استفاده نمایید. بعد از حمام هم می توانید لباس ست سه تیکه به تن کودک خود کنید.

بغل کردن کودک

نحوه‌ی صحیح بغل کردن نوزاد

امروزه دیده می ‌شود که برخی از پدر ها و مادر ها از بغل کردن کودک خود می ‌ترسند. این ترس بیشتر به­ دلیل این است که نوزادان پوستی نرم دارند و امکان رها شدن آن‌ ها هر لحظه وجود دارد. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا با اصولی که در زمینه‌ی در آغوش گرفتن کودک وجود دارد، آشنا شوید. قبل از بغل کردن نوزاد حتما دست‌ های خود را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده شستشو دهید چرا که در هفته‌ های اول بعد از تولد، نوزاد حساسیت بیشتری نسبت به عفونت‌ های موجود در محیط نشان می‌دهد و ممکن است دچار بیماری‌ های گوناگون پوستی شود. هنگام بغل کردن نوزاد حتما دقت داشته‌ باشید که سر و گردن نوزاد را با دست نگه دارید. همان طور که همه‌ی ما می ‌دانیم، کودکی که تازه به دنیا آمده‌ است توانایی آن را ندارد که سر و گردن خود را نگه دارد. بنابراین به تکیه‌ گاهی نیاز دارد تا از حمایت‌ های او بهره‌مند شود. از گذشته تا کنون افراد برای اینکه بتوانند از نوزاد خود به خوبی مراقبت کنند، از قنداق‌ ها استفاده می ‌کردند. بی‌شک استفاده از قنداق یکی از راهکار های مناسب و ویژه در راستای مراقبت از کودک در هفته‌ های اول به شمار می ‌آید. می توانید از بلوز و شلوار های زیبا برای کودک خود استفاده کنید زیرا این لباس ها دست و پا گیر نیسند و راحت تر می توانید کودک خود را بغل کنید.

پوشاندن لباس مناسب به نوزاد

شاید تاکنون دیده باشید که به نوزادان تازه متولد شده کلاه‌ هایی نخی را می ‌پوشانند. پوشاندن بدن کودک با استفاده از لباس‌ نوزاد های مناسب به کودک کمک می ‌کند که بتواند امنیت دستگاه‌ های داخلی بدن خود را حفظ کند و دچار بیماری‌ هایی همچون سرماخوردگی و بیماری‌ های پوستی نشود. حتی در گرمای تابستان نیز پیشنهاد می‌ شود که به کودک لباس‌ های ضخیم پوشانده شود چرا که بدن آن‌ ها هنوز توانایی مقاومت در برابر شرایط جوی گوناگون را ندارد. برای اینکه در همان هفته‌ های اول بتوانید به­ خوبی از بدن کودک مراقبت کنید، بهتر است پا های او را با استفاده از جوراب بپوشانید و برای دست هایش نیز از دستکش‌ های مخصوص استفاده کنید.

علاوه ­بر این، هنگام خواب کودک را در رختخوابی گرم قرار دهید و روی آن را با استفاده از پتو نوزادی مخصوص بپوشانید. امیدورایم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به شما در نگهداری از کودکتان کمک کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تکامل بینایی نوزاد از تولد تا یک سالگی چگونه است را مطالعه کنید تا در مورد بینایی کودک خود تا سن یک سالگی اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

وقتی شما یک نوزاد دارید یعنی پس از ماه ها سختی و درد به این نتیچه رسیدید پس باید به نحوی از اوه مراقبت کنید که هیچگونه آسیبی به او وارد نشود . شما اگر یک شئ گران قیمت و ظریف و آسیب پذیر داشته باشید چگونه به او اهمیت میدهید ؟ چندین برابر باید به نوزاد خود اهمیت دهید چرا که نوزاد حتی خودش هم ممکن است به خودش آسیب بزند . از این نعمت بزرگ و با ارزش به خوبی مراقبت کنید و از اینکه الان صاحب یک نوزاد هستید بسیار خوشحال و شکرگذار باشید .

5 1 vote
امتیاز به این محصول
توسط |1401-03-12T10:59:28+04:3029ام فروردین, 1401|همه مقالات|یک دیدگاه
اشتراک در
مرا آگاه کن
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
View all comments
امتیاز به این محصول :
     

سلام ممنون از مطلب عالیتون

عنوان