ختنه در دوران نوزادی برای کسانی که صاحب فرزند پسر شده اند بسیار حائز اهمیت است چرا که با رشد کودک و افزایش سن او قطعا انجام این کار دردناک تر و دوره مراقبت نیز دشوارتر خواهد بود. بخصوص اینکه تعویق طولانی مدت ختنه در پسران بسیاری از مشکلات روانی و ترس های کنترل ناپذیر را برای آن ها به دنبال دارد. بنابراین اگر مسائل پزشکی شما را از ختنه فرزند در سنین نوزادی برحذر نمی کند بهترین کار ممکن این است که در همان ماه های اول برای ختنه نوزاد اقدام نمایید. در این خصوص باید روش های مراقبت بعد از ختنه را بیاموزید چرا که عدم توجه به این موارد ممکن است عواقب جبران ناپذیر را برای کودک شما به دنبال داشته باشد. می توانید از بژشک اطفال در مورد ختنه کودک و وسایلی که باید در سیسمونی نوزاد باشد که با آن از کودک خود مراقبت کنید صحبت کنید.

مراقبت بعد از ختنه

اگر نوزاد خود را ختنه کرده اید به موارد و مراقبت های ذیل به دقت توجه نمایید:

ختنه یک نوع عمل جراحی است بنابراین توجه زیادی به این مقوله داشته باشید که فرزند شما همانند کسی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است نیاز به ملایمت و مهربانی دارد.

تا حد ممکن تمام تایم خود را وقف آرام نگه داشتن کودک کنید.

ختنه کودک

اگر کودک شما گریه های بی وقفه دارد می توانید با مشورت با پژشک از دارو های آرام بخشی همانند قطره استامینفون استفاده کنید. در نظر داشته باشید که استامینفون داروی مسکن و خواب آور است و ممکن است کودک شما برای ساعاتی بخوابد. بهتر است برای بهبود در شرایط خواب کودک خود از گل آپارتمانی در اتاق کودک استفاده کنید. استفاده از این قطره به صورت دو قطره در ازای هر کیلو وزن کودک و طی فواصل زمانی 4 الی شش ساعت است. این قطره ایمن ترین شیوه آرام کردن کودکان برای دردهای طبیعی ناشی از ختنه، رویش دندان و امثال آن هاست با این حال نباید بیشتر از میزان توصیه شده مصرف شود.

طی 48 ساعت پس از ختنه نوزاد، هر شش ساعت یک بار باید محل ختنه را با پماد موپیروسین چرب کنید و مراقب باشید که به هیچ وجه به محل ختنه آب نزنید.

بعد از 48 ساعت می توانید نوزاد را به حمام ببرید و محل ختنه را با آب ولرم و شامپو بچه بشویید. در این خصوص بهتر است از یک نفر دیگر کمک بخواهید تا بتوانید کودک را به صورت کاملا اصولی استحمام دهید.

بعد از استحمام باید دوباره نوک مجرای ادراری (وسط حلقه) را با وازلین روزی دو نوبت چرب کنید تا از خشکی نوک آلت نوزاد جلوگیری شود. خشک شدن نوک آلت نوزاد مشکلات زیادی را در بزرگسالی برای او ایجاد می کند بنابراین نسبت به چرب نمودن نوک آلت دقت بالایی داشته باشید. همچنین می توانید از لباس زیر دکمه رکابی استفاده کنید تا کودک راحت تر باشد و اذیت نشود.

بسیاری از افراد تصور می کنند در این دوران باید پوشک نوزاد شل بسته شود حال آنکه این گونه نیست و شما باید کمی از کیپ بودن پوشک که باعث جلوگیزی از حرکت آلت می شود مطمئن شوید. این کار علاوه بر کنترل درد ناشی از ختنه باعث جلوگیری از خونریزی هم می شود.

مراقبت از کودک ختنه شده

نوزاد بهتر است در این مدت به صورت تاق باز استراحت کند. در این شرایط هرگز او را به صورت دمر نخوبانید. باید برای کودک از لباس های راحتی مثل ست سه تیکه نوزاد استفاده کنید تا کودک شما راحت باشد و اذیت نشود.

نکته ای که باید بدانید این است که تورم و کبودی های ایجاد شده در محل ختنه و ترشحات زرد رنگ پشت حلقه کاملا طبیعی است و به مرور زمان برطرف می شود.

زمان افتادن حلقه هم تقریبا یک تا دو هفته پس از ختنه می باشد.

مراقبت ها بعد از افتادن حلقه راحت تر و سبک تر می شوند. پس از افتادن حلقه، روزی دو نوبت پوست آلت نوزاد را به عقب بکشید و نوک آلت و محل ختنه را با پماد وازلین چرب کنید. باید این کار را به مدت 4 ماه تکرار کنید تا از تنگی مجرا و چسبندگی آن جلوگیری شود.

بهتر است حتما پس از افتادن حلقه، به مطب مراجعه نمایید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله مطالب مفیدی را کسب کرده باشید و به شما در نگهداری از کودک شما کمک کرده کند. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نوزاد از  چند ماهگی پدرش را می شناسد را مطالعه کنید و در مورد زمانی که کودک پدر خود را می شناسد اطلاعات مفیدی کسب کنید.

همانطور که شما پس از یک عمل جراحی از شخصی مراقبت میکنید باید از نوزادتان در این زمان مراقبت کنید چرا که کوچک ترین مشکلی ممکن است باعث آسیب های مشکل ساز شود پس شما به عنوان سرپرست آن نوزاد موظف هستید این امر را به خوبی مدیریت کنید تا نوزاد دلبندتان از آسیب ها و ناآرامی ها به دور باشد . سعی کنید به خوبی مواردی که پزشک به شما گوشزد میکند انجام دهید و هیچگونه کم کاری در این زمینه نداشته باشید تا به خوبی این دوران سپری شود . داشتن یک فرزند سالم از لحاظ جسمانی برای شما یک نعمت الهی بزرگ محسوب میشود پس از آن به خوبی مراقبت کنید

0 0 votes
امتیاز به این محصول