کودکان از زمانی که به دنیا می ‌آیند، دارای توانایی‌ های ذاتی‌ همچون دیدن، شنیدن و حرکت کردن و… هستند اما به مرور زمان باید برای استفاده کردن از این توانایی‌ ها، برخی از مهارت‌ها را یاد بگیرند.

قدرت بینایی و توانایی‌ های بصری نیز از جمله توانایی‌ های نوزاد بشمار می ‌آیند که در ماه‌‌ های اولیه تولد او، عملکرد ضعیفی دارند اما از یک تا سه سال، این توانایی‌ ها به طور کامل تکامل پیدا می ‌کنند. یکی از روش های تکامل بهتر کودک استفاده از اسباب بازی است که بهتر از در زمان خرید سیسمونی نوزاد خریداری کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه‌ی تکامل بینایی کودک از لحظه‌ی تولد تا یک سالگی آشنا شوید.

هفته اول

در هفته‌ی ابتدایی تولد نوزاد، نوزاد قادر به دیدن اجسام دور افتاده نیست و فقط می ‌تواند به مدت سی ثانیه اجسام نزدیک را ببیند. کودک در بدو تولد فقط قادر به دیدن رنگ‌هایی همچون رنگ خاکستری، سفید و مشکی است. در واقع در این مدت نوزاد اجسام را به رنگ سیاه و سفید می ‌بیند. همان‌ طور که می ‌دانید، مادران برای سیسمونی نوزاد از تناژهای رنگی مختلفی استفاده می‌ کنند اما این موضوع هیچ ارتباطی به تحریک بینایی نوزاد در هفته‌ی اول زندگی‌ اش ندارد. بنابراین بهتر است به‌جای تزیینات رنگی، از رنگ‌های سیاه و سفید در تزیین اتاق نوزاد کمک بگیرید.

هفته دوم

در هفته‌ی دوم، بینایی و توانایی‌ های بصری نوزاد نسبت به هفته‌ی اول رشد بیشتری می‌ کند. او می ‌تواند اجسام اطراف خود را با رنگ‌ های اصلی آن‌ ها مشاهده کند و اطرافیان خود را نیز شناسایی نماید. قابل ذکر است که اگر شما در این هفته در فاصله‌ی بیست سانتی‌متری کودک قرار بگیرید، کودک به‌ راحتی می ‌تواند چهره‌ی شما را تماشا کند.

هفته سوم

در هفته‌ی سوم نوزاد می ‌تواند اجسامی را که در سی متری او قرار دارند ببیند و آن‌ ها را از یکدیگر تشخیص دهد. در این هفته دیده می‌ شود که دیگر نوزاد به افراد و اجسام موجود در پیرامون خود خیره نمی ‌شود و مدت‌ زمان توجه به اشیا توسط او کاهش می ‌یابد. توصیه می‌ شود که در هفته‌ی سوم زندگی نوزاد با استفاده از اسباب‌ بازی‌ های مختلف او را سرگرم کنید و حتی برای جلب‌ توجه بیشتر نوزاد، با او به‌ آرامی صحبت نمایید.  این کار رفته‌ رفته باعث می ‌شود که توانایی بینایی چشم کودک افزایش پیدا کند و مهارت‌های دیدن را بیاموزد. استفاده از لباس نوزادی با رنگ های شاد باعث قوی تر شدن بینایی کودک می شود.

 

کودک

هفته چهارم

در هفته‌ی چهارم تولد نوزاد اگر کمی به حرکات و کارهای او توجه نمایید، متوجه خواهید شد که کودک در این زمان می ‌تواند تمامی اجسام و اشیای پیرامون خود را ببیند و تشخیص دهد. در این هفته کودکان برای این که بتوانند مسیر حرکت اجسام و افراد را دنبال کنند، سر و گردن خود را به چپ و راست می‌ چرخانند. بنابراین اگر در این بازه‌ی زمانی مشاهده کردید که کودک مدام سر خود را تکان می ‌دهد، نگران نشوید چراکه این امری طبیعی است و سبب تقویت قوه‌ی بینایی نوزاد می ‌شود. علاوه بر این، ممکن است از هفته‌ی چهارم به بعد نوزاد شما با چشمان خود مسیر حرکت اجسام و افراد را تعقیب کند که این نیز امری طبیعی به‌حساب می ‌آید. ضمنا بهتر است در این دوران کودک خود را با شیر مادر تغذیه کنید تا در آینده برای او مشکلی ایجاد نشود. حتی می توانید از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید.

ماه اول

پس از اینکه چهار هفته‌ی کامل از زندگی نوزاد شما سپری شد، متوجه می ‌شوید که نوزاد در برابر نور آفتاب و سایر نور های مصنوعی موجود در محیط واکنش نشان می ‌دهد. این واکنش به دلیل این است که در این برهه از زندگی نوزاد، تکامل چشم او نسبت به چهار هفته‌ی گذشته بهبود می ‌یابد و کودک قادر به تشخیص چهره‌های بیشتری می‌ شود. در ماه اول چندان نگرانی خاصی در زمینه‌ی حساسیت چشم نوزاد نسبت به عوامل بیرونی وجود ندارد و تقریباً نوزاد روند تکامل بصری خود را پشت سر می‌ گذارد.

ماه‌های دوم و سوم

یکی دیگر از تغییراتی که در زندگی نوزاد رخ می ‌دهد، تغییراتی است که در ماه‌ های دوم و سوم پس از تولد او، برای چشمان نوزاد به وجود می‌ آیند. در این برهه‌ی زمانی کودک توانایی آن را دارد که اجسام کروی شکل را از سایر اجسام تشخیص دهد و حتی مسیر حرکت آن‌ها را دنبال کند. در این مرحله کودکان به نور موجود در محیط حساسیت کمتری نشان می ‌دهند و کم‌ کم اعضای بدن خود همچون دست‌ ها و پا های خود را می‌ بینند. در ماه‌ های دوم و سوم دیده شده است که کودک نسبت به پیرامون خود علاقه علاقه ­مندتر می‌ شود و با حرکات دست و پای خود این علاقه را نشان می ‌دهد. در این بازه‌ی زمانی کودک می‌ تواند تماس چشمی خود با سایر اجسام را در زمانی طولانی حفظ نماید.

ماه سوم تا ششم

در این ماه‌ها کودکان توانایی آن را دارند که اشیا را ببینند و آنها را با دست یا پای خود لمس کنند. در این دوره کودکان دوست دارند که با اسباب‌بازی‌های گوناگون در رنگ‌های متنوع بازی کنند چراکه قابلیت تشخیص رنگ‌های مختلف را دارند. همچنین پوشاندن لباس سرهمی نوزاد با رنگ های متنوع هم می تواند به این موضوع کمک کند.

همچنین در این ماه‌ ها کودکان می‌ توانند مردمک چشمان خود را هم به سمت راست و هم به سمت چپ بچرخانند. علاوه بر این، آنها به محیط اطراف خود توجه بیشتری نشان می ‌دهند و اتفاقات محیط را با هوشمندی تمام بررسی می ‌نمایند.

بازی کردن کودک

ماه‌های هفتم تا دهم

در این بازه‌ی زمانی کودکان قادر به آن هستند که تصاویر مختلف را ببینند و به آن‌ها علاقه بورزند. علاوه بر این، در این بازه‌ی زمانی کودکان چهار دست‌ و پا راه رفته و تمامی اجسام ریزی که در سطح زمین وجود دارند را مشاهده می ‌کنند. در این زمان ممکن است کودکان این اجسام را برداشته و آن را در دهان خود بگذارند. از این رو باید در این زمان از کودک به‌خوبی مراقبت کنید. در دوران هفت تا ده ماهگی کودک می‌ تواند اجسامی را که در محل‌ های مختلف پنهان شده است را تشخیص دهد و حتی به آنها دست بزند. برای راحت تر شدن حرکت کودک خود می توانید از ست سه تیکه استفاده کنید.

ماه‌های دهم تا دوازدهم

پس از سپری شدن دوره‌‌ های گذشته، در ماه‌‌های آخر سال اول زندگی نوزاد، چشم او تکامل کامل پیدا می‌ کند و می‌ تواند محیط بیرون از خانه را نیز مشاهده کند. در این دوره کودک به حیوانات و افراد پیرامون خود توجه نشان می ‌دهد و با تمرکز به آن‌ها نگاه می ‌کند.

با توجه به نکاتی که در مورد هر بازه‌ی زمانی تکامل چشم نوزاد ذکر شد، شما می ‌توانید دریابید که کودک چه زمانی نیاز به مراقبت زیاد دارد و چه زمانی می ‌تواند به حال خودش رها شود.

امیدورام از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به شما در نگهداری از کودکان کمک کرده باشد. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ویژگی های لباس خواب نوزاد چیست را مطالعه کنید تا در مورد مناسب کودک خود اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

لحظات رشد و تکامل نوزاد شما از زیبا ترین و با عشق ترین لحظات زندگی است . که سبب عشق و حس قوی پدر و مادر به نوزاد می‌شود ، آرزو داریم همه انسان ها این لحظات زیبا را تجربه کنند و از حس خوبی که دریافت میکنند برای داشتن زندگی بهتر و با کیفیت تر استفاده کنند . روند بینایی نوزاد اندکی زمان بر است تا به دید کامل و توانایی شناخت و درک رنگ و نور برسد که در این مدت شما نباید نگران بینایی او باشید چون همانطور که خواندید این روند ماه ها زمان برده و تا یک سال نیز طول میکشد . پس به خوبی از او مراقبت کنید مخصوصا در ماه های اول که چیزی را نمیبیند

0 0 votes
امتیاز به این محصول