ویژگی های لباس خواب نوزاد چیست؟

پوشاندن لباس خواب به نوزاد، شاید در ظاهر ساده به نظر بیاید اما مسئله با اهمیتی است. لباس خوب می تواند به خواب شب کودک کیفیت بهتری ببخشد و کودک با آرامش بیشتری و هم مدت زمان بیشتری می خوابد.

پوشاندن لباس خواب درست به نوزاد باعث آرامش خاطر پدر و مادر نیز می گردد چرا که مجبور نیستند در طول شب گریه های بچه را تحمل کنند و یکی از مهم ترین کالا هایی است که باید در سیسمونی نوزاد با دقت بیشتری آن را خریداری کرد. به دلیل همین اهمیت زیاد است که در این مقاله می خواهیم ویژگی های یک لباس خواب خوب برای نوزاد را برشمریم.

جنس لباس

چه پوشک و چه لباس، هرچیزی قرار است با پوست نوزاد در تماس باشد باید از مواد استاندارد و سالم درست شده باشد. کارشناسان معتقدند که جنس لباس نوزادان از پارچه های نرم مثلا تمام پنبه و ترکیبی از پنبه با الیاف دیگر باشد بهتر است. پارچه های ارگانیک از این دو نوع پارچه هم نرم تر هستند.

حجم لباس

برای ما هم لباس زیاد و گرمایی که بر تن ما تحمیل می کنند آزار دهنده است. این موضوع برای کودک هم صدق می کند پس لازم نیست برای گرم کردن نوزاد بیش از اندازه لباس تن او کنید. گرمای بیش از حد باعث بیدار شدن کودک و عرق کردن او می شود. کودک باید یک لایه نازک بیشتر از شما لباس پوشیده باشد. دمای مناسب اتاق کودک بین 22 تا 24 درجه است.

نوع لباس

نوع لباسی که تن کودک می کنید نیز اهمیت دارد. لباسی که تن کودک می کنید نباید دارای زیپ، برچسب داخل لباس، بند های آویزان، تور ها و تزئینات اضافه دیگر باشد. این ها همه می توانند سبب ایجاد ناراحتی در کودک شوند و خواب را برای تلخ کنند.

لباس های سرهمی نوزاد هایی که با یک دکمه بسته می شود و تی شرت های نخی ساده کمی آزاد برای کودک مناسب هستند. روی این لباس می توانید از یک پتو لباسی نوزاد استفاده کند. پتوهای سنتی به خاطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ایمن نیستند و این پتو ها جایگزین های مناسبی برای آن ها هستند.

لباس خواب نوزاد

اندازه لباس

لباس نوزاد باید دقیقا اندازه اش باشد. این یکی دیگر از دلایلی است که پیشنهاد کردیم لباس خواب سرهمی و یک تکه تن او بپوشانید. لباس های سرهمی که با دکمه بسته می شوند کار عوض کردن پوشک در طول شب را نیز راحت تر می کنند.

چگونه بفهمیم نوزاد سرد یا گرمش است؟

لمس دست و پای نوزاد برای این که بفهمید او سرد یا گرمش است اشتباه می باشد. بهترین راه برای دانستن این که نوزادتان سردش است یا گرم، لمس پوست اوست. دست و پای نوزاد همیشه از اندام های دیگر او سردتر هستند و به همین دلیل لمس آن ها راه خوبی برای فهمیدن گرم یا سرد بودن بدن کودکتان نیست. شکم، پشت گردن بهترین نقاط برای فهمیدن این موضوع است. یکی از بهترین لباس های برای فصل تابستان لباس زیر دکمه رکابی نوزاد است که می توانید با خرید آن برای کودک خود دمای بدن کودک خود را تنظیم کنید.

لباس های لایه ای نوزاد را امتحان کنید

لباس های لایه ای نوزاد، برای خواب او بسیار راحت هستند. علت این موضوع آن است که اگر در طول شب کودک سردش شد، می توانید به لباس یک لایه اضافه کنید و اگر گرمش شد می توانید یک لایه از لباس کم کنید.

آیا کلاه و دستکش لازم است؟

این که برای نوزاد از کلاه و دستکش استفاده کنید بسته به این است که نوزاد سرد یا گرمش است. معمولا نوزادان گرمای زیادی را از دست و پا و سر خود از دست می دهند. با استفاده از روشی که در بالا عنوان کردیم سردی یا گرمی بدن نوزاد را بررسی کنید اگر سردش بود از کلاه و جوراب استفاده کنید اگر حس کردید کودک در حال عرق کردن است کلاه را از سرش بردارید. استفاده از لباس سه تیکه هم برای گرم کردن کودک مناسب هستند.

قنداق کردن نوزاد

قنداق، در واقع شبیه سازی رحم مادر برای نوزاد تازه متولد شده است. قنداق کردن نوزاد یعنی پیچیدن او در پتو به شکلی که فقط سر او در معرض دید باشد. قنداق کردن نوزاد تا 3 یا 4 ماهگی معمول است. برای این کار بهتر است از یک پتو نوزادی که از جنس الیاف طبیعی درست شده است و وزن خاصی ندارد استفاده کنید.

گوشه که از شما دور است را پایین بیاورید سپس کودک را در وسط پتو قرار دهید کودک را طوری در پتو بگذارید که سرش در قسمت تاشو قرار بگیرد. سپس دو طرف پتو را روی سینه نوزاد بکشید و قسمت پایین پتو را تا شانه نوزاد بالا بیاورید. قنداق باید نرم و غیر محکم باشد.

دمای اتاق را بررسی کنید

دمای اتاق باید روی 18.3 درجه سانتی گراد باشد. اگر ترموستات دارید که می توانید آن را روی این دما تنظیم کنید. اگر ترموستات ندارید می توانید خودتان یک دماسنج در اتاق کودک قرار دهید و هر چند وقت یکبار دمای آن را چک کنید. می توانید با باز و بسته کردن پنجره دما را کنترل کنید. این کار به تهویه هوای اتاق نیز کمک می کند.

 

لباس نوزاد

زمان مناسب برای پوشیدن لباس خواب

این که لباس خواب زمان خاصی داشته باشد بستگی به سن کودک دارد. داشتن یک زمان ویژه برای پوشیدن لباس خواب بیشتر برای کودکانی از یک سالگی عبور کرده اند مفید است. وقتی این کودکان زمان خاصی برای پوشیدن لباس داشته باشند متوجه می شوند که زمان بازی تمام شده است و وقت خوابیدن است به همین دلیل زودتر به خواب می روند. قبل از خواب کودک خود را تغذیه کنید تا راحت تر بتوانید بخوابد. می توانید از شیشه شیر نوزادی برای این کار استفاده کنید.

لباس خواب برای نوزادان نارس

گرم نگه داشتن نوزاد نارس کمی مشکل است. به همین دلیل توصیه می شود لباس های گرم تری برای آن ها تهیه شود.

اهمیت لباس خواب نوزاد

یکی از خطراتی که همواره نوزادان زیر یک سال را تهدید می کند سندرم مرگ ناگهانی نوزادان است. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا گفته است که خوابیدن نوزاد با پتو خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد. پس بهتر است به جای استفاده از پتو از یک لباس خواب مناسب استفاده کنید. مثلا در یک شب خنک به جای پتو از لباس خواب نخی، لباس سرهمی و یا یک قنداق سبک استفاده کنید.

سخن پایانی

این که چه لباسی برای خوابیدن نوزاد مناسب است، سوال خیلی از والدینی است که فرزند تازه بدنیا آمده دارند. به همین دلیل سعی کردیم مطلبی درباره این موضوع بنویسیم و پاسخی کامل و جامع به این سوال بدهیم. اگر شما هم تجربه ای در انتخاب لباس خواب نوزاد دارید با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله همه چیز درباره شستن لباس نوزاد را مطالعه کنید تا در مورد شست و شوی لباس کودک خود اطلاعات کافی را داشته باشید.

با خواندن این مقاله کاملا متوجه این مورد شدید که لباس خواب نوزاد اهمیت فراوانی دارد، پس باید در انتخاب و استفاده از آن دقت و حساسیت به خرج دهید و بیخیال نباشید . همانطور که گفته شد لباس خواب با کیفیت خواب نوزاد ارتباط مستقیم دارد . از رنگ و جنس گرفته تا سایز و حجم آن . محیط استفاده و رنگ تاثیر مستقیم در روند خواب نوزاد دارد . شما باید سعی کنید از رنگ های آرام بخش مانند آبی ملایم سفید و سبز خیلی کمرنگ و مغز پسته ای استفاده کنید . و از ترکیب آن ها . رنگ هایی مانند قرمز و زرد و نارنجی و رنگ های خیلی گرم خواب نوزاد را ممکن است مختل کنند پس توجه داشته باشید تا هم خودتان هم نوزادتان در این امر اذیت نشوید
0 0 votes
امتیاز به این محصول
توسط |1401-03-02T10:34:16+04:3015ام فروردین, 1401|همه مقالات|بدون دیدگاه
اشتراک در
مرا آگاه کن
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

عنوان