همه چیز درباره شستن لباس نوزاد

نوزادان، فرشته­ های کوچولویی­ اند که جسم حساسی دارند و با به­ دنیا ­آمدنشان کلی چالش برای والدین ایجاد میکنند. چالش­ هایی شیرین و البته حساس. بی ­شک یکی از این چالش­ها شستن لباس آن­هاست.

برویم به چند سوال رایج در مورد شستن لباس نوزادان پاسخ دهیم.

لباس­های نوزاد را با چه شوینده­ای بشوییم؟

قبل از اینکه بخواهید به بخش شست‌ و شوی اصلی لباس نوزاد خود برسید، باید شوینده مناسب را پیدا کنید.

در قفسه ­های سوپرمارکت ­ها برند های زیادی برای انتخاب وجود دارد، برندی را انتخاب کنید که معطر نیست. برخی نوزادان به هر محصول معطری حساسند. شما می­خواهید لباس­های آن­ها را تمیز کنید مراقب باشید که پوست آن­ها را تحریک نکنید. نکند بخواهید ابرویش را درست کنید و بزنید چشمش را هم کور کنید.

بعضی ­ها دوست دارند خودشان مواد شوینده رابسازند زیرا هم ارزان ­تر در می ­آید و هم از موادی که در آن به ­کار ­رفته ­است مطمئنند. دستور­العمل ­های تهیه آن­ها را می­توانید در اینترنت پیدا کنید. اکثر آن­ها فقط حاوی چند ماده ­اند و نسبتاً سریع تهیه می­شوند. بهتر است قبل از تهیه، در مورد هر یک از مواد تشکیل دهنده آن، با پزشک اطفال خود مشورت کنید. یکی از مشکل هایی که با شست و شوی چند باره لباس نوزاد پیش می آید کهنه شدن لباس است.

چه محصولی را انتخاب کنید که از فروشگاه خریداری شده یا خودتان تهیه کرده­ اید همیشه مواد شوینده را در قسمت بالایی قفسه ­ها نگه­دارید تا دور از دسترس کودکان باشد.

همه چیز درباره شستن لباس نوزاد

شاید برایتان سوال باشد که آیا حتما باید شوینده مخصوص لباس نوزاد را تهیه کنید یا خیر. باید بگویم که کارشناسان بهداشت می­گویند که تا زمانی که کودک شما حساسیت یا پوست بسیار حساسی نداشته­ باشد، این کار ضروری نیست. اگر سوالی دارید، با پزشک اطفال خود صحبت کنید. همچنین با پزشک خود در مورد سیسمونی نوزاد و لوازمی که باید تهیه کنید نیز صحبت کنید تا نظر او در مورد این موضوع مهم را بدانید. شستن لباس­ های نوزادتان با مواد شوینده معمولی، همراه با لباس ­های بقیه اعضای خانواده نباید مشکلی ایجاد کند (موارد استثنا را بررسی خواهیم­ کرد). توجه کنید که شوینده مایع به شوینده پودری ترجیح داده ­می ­شود. زیرا بیشتر از پودر ها آبکشی می­‌شوند و بقایایی به ­جا نمی­گذارند. اگر لباس کودک خود را شسته اید می توانید تا زمان خشک شدن لباس او از لباس زیر دکمه رکابی برای کودک خود استفاده کنید.

اگر نگرانید که مواد شوینده معمولی ممکن است حساسیت ایجاد کند، ابتدا یک یا دو تکه لباس نوزاد را در مواد شوینده معمولی بشویید و پس از پوشیدن، پوست نوزاد را بررسی کنید که نشانه­ هایی از تحریک وجود دارد یا خیر و همچنین دقت کنید که آیا ناراحتی و خارش در نوزاد ایجاد شده است یا خیر. اگر اینطور باشد، بهترین شوینده برای پوست­ های حساس، شوینده­ های فاقد رنگ یا عطر خواهد­بود. اگر جواب نداد، لباس­ های نوزاد را دو بار آبکشی کنید و این بار هم وجود التهاب را چک کنید. اگر باز هم جواب نداد شوینده مخصوص لباس نوزاد بخرید.

در کنار انتخاب شوینده لباس نوزاد، احتمالاً مجموعه کاملی از نرم ­کننده­ های لباس نوزاد، پاک ­کننده ­های لکه لباس نوزاد و موارد دیگر را خواهید یافت. قبل از خرید، برچسب ها را بخوانید، حساسیت پوست کودک خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا شوینده ­های مخصوص نوزاد برای شما مناسب است یا خیر.

 

لباس نوزاد

لباس­ های نوزاد را جدا بشوییم یا همراه با لباس بقیه اعضای خانواده هم می­توان شست؟

بسیاری از والدین انتخاب میکنند که لباس های کودک خود را جدا از لباس­ های بقیه اعضا بشویند. دلایل زیادی برای جدا­کردن لباس نوزاد وجود دارد.

اگر اصرار دارید لباس نوزادتان را با شوینده مخصوص لباس نوزاد بشویید آن­گاه شستن لباس­ ها همراه با لباس بقیه اعضا اصلا به نفع جیب شما نیست. البته اگر نوزاداتان حساسیت پوستی مثل اگزما داشته ­باشد یا حتی به لباس شما هم حساسیت داشته­ باشد اوضاع فرق می­کند. چون در هر صورت آن­ها را در آغوش می­گیرید و نوزاد با لباس شما تماس خواهد داشت. در این صورت شما هم باید به ­فکر شوینده ملایم ­تری برای لباس خود باشید. در نظر داشته باشید که در سیسمونی نوزاد خود لوازم بهداشتی کودک را تهیه کنید.

اگر شخصی در خانه شما با مواد شیمیایی خطرناک کار می­کند (برخی مشاغل ممکن ­است نیاز به تماس با مواد شیمیایی تحریک­ کننده یا خطرناک داشته باشند) در این صورت بهتر است لباس نوزاد را جداگانه بشویید.

برخی افراد یک شوینده با عطر خاص را ترجیح می­دهند یا دوست دارند اسانس­ های خاصی را به لباس­شان اضافه کنند این­ها احتمالاً برای نوزادتان خیلی قوی است بنابراین لباس­های او باید جداگانه شسته ­شوند.

شاید نوزاد شما در طول روز لباس، ملافه و پتوهای زیادی را کثیف می­کند پس مجبورید لباس­های او را جداگانه بشویید. شست و شوی مداوم پتو کودک باعث کهنه شدن و از ظاهر افتادن آن می شود.

آیا لباس­های نو را قبل از اولین استفاده باید بشوییم؟

بهتر است هر لباس جدیدی را قبل از اولین استفاده بشویید. شما نمی­دانید قبل از اینکه لباس یا پارچه، دست شما برسد چه چیزی با آن در تماس بوده ­است  پس عاقلانه است که قبل از استفاده آن را بشویید.

شستن لکه ­های سرسخت

لکه، آن هم روی لباس نوزاد، اجتناب ­ناپذیر است. مایعات مختلفی از نوزاد شما خارج می­شود بیشتر این مایعات، بدبو و لکه ­زا هستند. رایج ­ترین عوامل ایجاد لکه روی لباس نوزادان، مدفوع، آب دهان و روغن بچه است.

برای از­ بین ­بردن لکه ­های سرسخت مدفوع، ابتدا باید لباس را در آب گرم خیس کنید. سپس، قبل از شستن، می­توانید کمی آب­ لیمو روی آن بمالید. 10 تا 15 دقیقه بماند سپس از یک مسواک کهنه برای تمیز کردن آن استفاده­ کنید و در نهایت آن را بشویید.

همه نوزادان تف می­کنند. این طبیعی است و معمولاً بین 6 ماهگی تا یک سالگی کمتر می­شود. با این وجود، می­تواند لکه ­های زرد زیادی روی لباس نوزاد باقی بگذارد. اگر کودک شما با شیر خشک تغذیه می­شود، لکه­ ها کمی سخت­تر از لکه ­های باقی­مانده از شیر مادر پاک می­شوند. شما می توانید برای تغذیه راحت تر کودک خود از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید تا میزان کثیف شدن لباس کودک خود را به حداقل برسانید.

اولین قدم برای از­بین ­بردن لکه شیر خشک این است که لباس را در آب ولرم خیس کنید. سپس، باید روی آن قسمت جوش شیرین بمالید. در نهایت مقداری نوشابه را روی جوش شیرین بریزید و با مسواک بشویید. به مدت 5 تا 10 دقیقه بگذارید خیس بخورد، سپس می­توانید لباس را طبق معمول بشویید. این روش از ماندن لکه زرد روی لباس جلوگیری می­کند.

در حالی که روغن بچه برای بدن نوزاد شما عالی است، برای لباس آنقدر ها هم عالی نیست. بهترین راه برای از­بین ­بردن لکه روغن بچه این است که قبل از شستن، آن ناحیه را با آب و صابون بشویید. برای اینکه مطمئن شوید صابون به الیاف پارچه نفوذ کرده است تا روغن را حل کند می­توانید از مسواک کمک بگیرید.

برخی دارو ها نیز لکه­ هایی روی لباس نوزاد به ­جا­ می­گذارند. بهترین راه برای از­بین ­بردن این لکه­ ها این است که ابتدا لباس را در آب گرم خیس کنید سپس قبل از شستن، سرکه سفید را روی لکه بمالید.

به طور کلی، لکه ها را تا زمانی که تازه هستند بشویید. قبل از شستن ، تا حد ممکن جرم لکه را پاک کنید.

خواب نوزاد

روش مناسب شستن لباس نوزاد در ماشین لباسشویی چیست؟

قبل از انداختن هر یک از لباس ­ها در ماشین لباسشویی، برچسب روی لباس را بررسی کنید. برخی از لباس ­ها ممکن است دستورالعمل شستشوی خاصی داشته­ باشند. همیشه دستورالعمل ­های برچسب گذاری­ شده پشت لباس را بخوانید. لباس بیش از اندازه تحمل ماشین لباسشویی را در آن نگذارید. شستن لباس­های نوزاد در حجم­ های بسیار زیاد می­تواند باعث پوسیدگی لباس­های ظریف شود. برای کمک به حفظ آن­ها، لباس­ها و پتوها را جدا بشویید. می­توانید لباس­ها را روی دور ملایم بگذارید. اگر کودک شما پوست بسیار حساسی دارد یا از اگزما رنج می­برد، ترجیحا دو بار آبکشی کنید. آبکشی اضافی از ماندن هرگونه مواد شوینده در الیاف پارچه جلوگیری می­کند.

چطور لباس­های نوزاد را خشک کنیم؟

لباس­های نوزاد را می­توان مانند لباس­های خود خشک کرد. ژاکت­ها و لباس­های توری را باید صاف بگذارید تا خشک شوند.

ممکن است فکر کنید که لباس نوزاد مانند ست سه تیکه نوزاد سریع خشک می شوند چون کوچکند اما در واقع اینطور نیست. کوچک بودن سطح تبخیر، باعث می­شود لباس­ ها دیرتر خشک­ شوند. برای سریع­تر خشک­ شدن، می­توانید یک حوله تمیز و خشک را داخل آن بیندازید تا نم لباس نوزاد را بگیرد. بهتر است از نرم­ کننده لباس استفاده­ نکنید یا از نمونه بدون ­رنگ و عطر استفاده ­کنید. برای شستشوی پوشک­ های پارچه ­ای اصلا از نرم ­کننده لباس استفاده نکنید زیرا روی پوشک رسوب می­کند و قدرت جذب آن­ها را کاهش می­دهد.خشک ­کردن طبیعی لباس نوزاد به ­جای استفاده از خشک ­کن مزایایی دارد. نور خورشید گاهی اوقات لکه ها را محو می­کند. علاوه بر این، نور خورشید خاصیت میکروب ­زدایی دارد. نحوه نگهداری آن­ها پس از شستشو یک موضوع سلیق های است. بیشتر لباس­های نوزاد آنقدر کوچک و سبکند که حتی وقتی تا شوند، زیاد چروک نمی ­شوند با این حال ممکن است بخواهید آن­ها را آویزان کنید. نگهداری جوراب ­ها  در کشوی کمد بهتر است.

پوشک­های پارچه­ای نوزادان را چگونه بشوییم؟

پوشک ­های پارچه ­ای باید جدا از سایر لباس ­ها نگهداری و شسته شوند. پوشک ­های کثیف را فوراً در توالت بشویید. می­توانید یک اسپری پوشک بخرید که به توالت آویزان می­شود تا بعد به پوشک اسپری کنید. پوشک ­ها را در یک سطل پوشک نگه­دارید و درب آن را محکم ببندید. در ضمن می­توانید از آستر یکبار مصرف یا قابل شستشو در سطل پوشک استفاده­ کنید.

پوشک ­ها را هر دو تا سه روز یکبار بشویید. ابتدا یک پیش شستشوی سرد انجام دهید یا پوشک را یک شب خیس کنید. از مواد شوینده رنگی یا معطر استفاده نکنید. سپس آن­ها را در آب داغ بشویید و دو بار آبکشی کنید. از نرم ­کننده ­های پارچه استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست نوزاد را تحریک کند. پوشک­ ها را در آفتاب خشک کنید یا در خشک­ کن بگذارید.

وقتی لباس­های نوزاد تازه متولد ­شده را می­شویید، ممکن است وسوسه شوید تا از بالاترین درجه حرارتی که برچسب مراقبت می­گوید استفاده کنید در حالی که اگر نوزاد شما بیمار بوده ­باشد یا لباس به شدت کثیف شده­ باشد، آب داغ، چندان کمکی نمی­کند. سعی کنید در دمای 30 درجه بشویید تا خوب تمیز شوند. این برای مصرف برقتان هم بصرفه ­تر است.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله رژیم غذایی سه ماهه دوم بارداری را مطالعه کنید تا در مورد تغذیه در دوران بارداری مطالب مفیدی کسب کنید.

به دلیل حساسیت بالای پوست نوزاد ، باید به پوشش لباس آن توجه داشت . شما نباید لباس آلوده را به تن فرزندتون کنید و اون رو با این کار دچار بیماری ها کنید. لطفا با توجه به نکات گفته شده از قبیل روش مناسب شستشو و انواع روش های شستشو و غیره ،با علم بیشتر این کار رو انجام بدید . سلامت پوست و مو کودکتون خیلی اهمیت داره و نباید به راحتی باعث بیماری ها و حساسیت های مختلف بشه که در آینده کودک تاثیر گذار خواهد بود . شستن لباس ها از اهمیت بالایی برخوردار هستن و باید مراقب بود . امیدوارم به عنوان پدر و مادر از عهده این کار به خوبی بر بیاید و بتونید فرزندی سالم داشته باشید
0 0 votes
امتیاز به این محصول
توسط |1401-02-19T17:08:24+04:3026ام اسفند, 1400|همه مقالات|بدون دیدگاه
اشتراک در
مرا آگاه کن
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

عنوان