یکی از دغدغه های مهم والدین این است که فرزندان رابطه موثر و صمیمانه ای با آن ها برقرار کنند. شروع رابطه کودک با والدین زمانی شروع می شود که نوزاد بتواند آن ها را بشناسد. شناخت نوزاد از مادرش سریعتر اتفاق می افتد چرا که در رابطه با مادر بحث تغذیه و شیردهی در میان است. شناخت نوزادان از پدر کمی پیچیده تر است و نیاز به بررسی دارد. اگر جز والدین دغدغه مند در این زمینه هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شناخت نوزاد از مادر

نوزاد وقتی به دنیا می آید به گونه ای رفتار می کند که انگار تنها مادر خود را می شناسد. او از راه های تشخیصی همچون صدا و بویایی برای این شناخت استفاده می کند. 9 ماه رشد کردن در رحم مادر در بوجود آمدن این شناخت تاثیرگذار است. وقتی نوزاد به دنیا می آید تا زمانی که بتواند چهره ها را تشخیص دهد تنها در حضور مادر به اندازه کافی آرامش خواهد داشت. با پزشک خود در مورد این موضوع و خرید سیمونی نوزاد صحبت کنید تا از تجربه های اون نیز استفاده کنید.

شناخت نوزاد از پدر

 همانطور که پیشتر اشاره کردیم نوزاد از زمانی که وارد دنیا می شود طوری رفتار می کند که انگار تنها مادر خود را می شناسد. هنوز نتایجی از مطالعات تحقیقاتی در این زمینه حاصل نشده است که به این سوال پاسخ دهد که نوزاد از چه زمانی پدر خود را شناسایی می کند.

برخی معتقدند که اگر پدر با جنین داخل رحم از زمان شکل گیری دستگاه شنوایی صبحت کند وقتی نوزاد به دنیا آمد بیشتر احتمال دارد صدای پدر را از صدای غریبه شناسایی کند. اگر این فرضیه را نادیده بگیریم باید به قدرت تشخیص چهره و بینایی اکتفا کرد. در صورت اکتفا به بینایی نوزاد زمان بیشتری طول می کشد که نوزاد پدرش را بشناسد. همچنین می توانید در مورد راه هایی که قبل از به دنیا آمدن کودک می توانید شناخت کودک را نسبت به کودک بیشتر کنید و خرید زیردکمه رکابی که سبب راحتی حرکت کودک می شود صحبت کنید و از تجربیات او استفاده کرد.

کودک و پدر

چگونه بفهمیم نوزاد پدرش را شناخته است؟

شناخت نوزاد از پدر با نشانه هایی همراه است. ظهور این نشانه ها در نوزاد می تواند حاکی از این باشد که پدر شروع به شناخت پدر خود کرده و بین او و دیگر مردها تمایز قایل می شود.

پدرش را به دیگران ترجیح می دهد

یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا به نام آلیسون گوپنیک معتقد است ترجیح دادن پدر به افراد غریبه توسط کودک نشانه ای است برای این که کودک پدر خود را شناخته است. وقتی کودک پدر خود را شناخته باشد در آغوش مرد های غریبه بی قراری و گریه می کند اما وقتی در آغوش پدر قرار می گیرد آرام می شود. او همچنین بوی لباس های پدرش را نیز تشخیص می دهد و از این طریق او را می شناسد. پوشاندن لباس نوزاد زیبا نیز می توانید به این برطرف شدن این مشکل کمک کند.

به پدرش اعتماد می کند

پاسخ درست و سریع به نیازهای فرزند بعد از تولد باعث شکل گیری اعتمادی عمیق میان پدر و نوزاد می شود. این مسئله باعث می شود وقتی نوزاد بزرگ تر شد برای نشان دادن خواسته هایش بی قراری شدیدی نشان ندهد چرا که احتمال می دهد پدر خیلی زود به داد او می رسد. اگر او پدرش را نشناسد با هر اتفاقی نظیر خیس شدن پوشک و گرسنگی ناراحتی شدید خود را با گریه های بی وقفه و بی قراری بروز می دهد. یکی از مهم ترین موضوعاتی که بهتر است پدر خانواده نیز حتما در آن نظر خود را بگوید خرید لباس زیر دکمه رکابی است است. زیرا استفاده از نظر او نیز باعث تربیت بهتر کودک می شود.

به پدرش پاسخ می دهد

بعد از این که نوزاد اطرافیان خود را شناسایی کرد با استفاده رفتارهای خاصی سعی می کند با آن ها ارتباط برقرار کند. مثلا خندیدن نوزاد به پدر نشان می دهد که نوزاد، پدر را می شناسد و سعی دارد با او ارتباط برقرار نماید. وقتی پدر با نوزاد بازی می کند او با دقت به پدرش نگاه می کند و گاهی لبخند و رفتارهای حاکی از شوق از خود بروز می دهد. در مورد این موضوع و خرید لوازم خواب نوزاد می توانید با پزشک روانشناس صحبت کنید و از اون اطلاعات او استفاده کنید.

تمایل به برقراری تماس جسمی

نوزاد از بدو تولد نیاز دارد تا با مادرش تماس جسمانی برقرار کند. بغل کردن پوست به پوست یک نوع از این تماس جسمانی است. بوسیدن فرزند توسط مادر شیوه دیگری از این عمل است. وقتی نوزاد پدر خود را می شناسد نیز تمایل دارد با او تماس جسمانی برقرار کند و بالعکس دوست ندارد با افراد غریبه این تماس را برقرار نماید. او به همه درخواست های تماس جسمانی به جز پدر و مادرش پاسخ منفی می دهد.

 

شناختن پدر توسط کودک

نوزادان چطور افراد را می شناسند؟

در سال 2017 مطالعه ای انجام شده است که نتیجه ای شگفت انگیز در برداشت. این مطالعه نشان داد که نوزادان می توانند چهره ای که در رحم سایه آن را دیده اند تشخیص دهند. در این مطالعه 39 جنین در هفته 34 حاملگی تحت نظر گرفته شدند. برای این جنین ها تصاویری از صورت مادر روی رحم تابانده شد. در همین حین حرکات سر جنین با ابزارهای مخصوص بررسی شد که نشان داد جنین برای تشخیص دادن این چهره می چرخد.

دیدن افراد غریبه چگونه روی جنین تاثیر می گذارد؟

اگر احساس می کنید نوزادتان قبلا بازیگوش بود و با دیدن فرد غریبه ای ناآرام شد علتش این است که نوزاد اولین بار است چهره او را می بیند. نوزاد با دیدن غریبه ها به صورت همزمان هم کنجکاو و هم دچار دلهره می شود.

شاید کودک وقتی پیش یک غریبه نشسته رفتاری عجیب از خود نشان ندهد اما دچار دلهره شود. تحقیقی علمی ثابت نکرده است که نوزاد در بدو تولد می تواند چهره مادر یا پدرش را تشخیص دهد. نوزاد از 3-4 ماهگی والدین خود را می شناسد و با گذشت زمان و قوت گرفتن قوه بینایی تشخیص او بهتر خواهد شد. در صورتی که احساس کردید بعد از 4 ماهگی همچنان فرزند شما چهره ها را تشخیص نمی دهد، حتما در مورد این موضوع و لباس های مناسب کودک مثل لباس ست سه تیکه با متخصص مشورت کنید.

سخن پایانی

حال که دانستید نوزاد از چه سنی شروع به شناختن پدر و مادرش می کند سعی کنید نسبت به این مسئله وسواس به خرج ندهید و آرامش خود و کودک را از به مخاطره نیندازید. راه اثبات شده و ویژه ای وجود ندارد که به درک کودک از محیط سرعت ببخشد. این را نیز در نظر بگیرید که همه نوزادان مثل هم نیستند و قرار نیست همه در یک روز مشخص شروع به شناختن پدر خود کنند.

از آن جایی که این موضوع دغدغه خیلی از پدر و مادرهاست. در این مقاله سعی کردیم به همه پرسش ها درباره شروع شناخت پدر توسط نوزاد پاسخ دهیم. کودک شما در چند ماهگی مادر و پدرش را شناخت؟ برای ما در کامنت ها بنویسید.

امیدورایم با مطالعه این مقاله مطالب مفیدی را کسب کرده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ماساژ برای نوزاد چه فوایدی دارد را مطاله کنید تا در مورد ماساژ دادن و نحوه انجام آن اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

 

هر انسانی خصوصیات منحصر به فردی دارد که نمیتوان کاملا دو موجود را باهم برابر دانست از این رو نباید این انتظار را داشت که دقیقا فرزند من مانند فرزند دیگر شخص در فلان تایم پدر و مادر و غیره را بشناسد . ممکن است کمی دیر تر یا کمی زودتر حتی این اتفاق بی‌افتد پس اصلا جای نگرانی نیست این موارد کاملا نسبی هستند و شما باید بیشتر به سلامت جسمی و روحی فرزندتان اهمیت دهید تا مواردی از این قبیل . اما اگر این مورد بسیار پیچیده و غیر طبیعی بود به متخصص مراجعه کنید همانطور که در مقاله گفته شد

0 0 votes
امتیاز به این محصول