شیر مادر بهترین غذا برای کودکی است که زیر شش ماه دارد. در واقع از بدو تولد تا شش ماهگی هیچ نوع تغذیه ای به غیر از شیر مادر برای نوزاد توصیه نمی شود. مزایای شیر مادر برای نوزاد به قدری فراوان است که سلامت جسمانی و حتی قوای عقلانی او را در بزرگسالی نیز تقویت می کند.

شیر مادر باعث افزایش نیروی بدن در برابر بیماری های و عوامل مخرب بیرونی می گردد و باعث می شود تا ارتباط مستحکم تری میان مادر و فرزند ایجاد گردد. همه ما در خصوص مزایای فراوان شیر مادر برای نوزاد چیزهای زیادی شنیده ایم اما برخی از آن ها جنبه علمی دارند و قطعا عامه اجتماع از آن ها اطلاعی ندارند. با ما همراه باشید تا مزایای شیر مادر برای نوزاد را بررسی کنیم.

مقابله با عفونت ها

در ابتدای تولد نوزاد نوعی شیر زرد رنگ یا متمایل به زردی از پستان مادر خارج می شود (آغوز) که حاوی املاح و باکتری های مفید فراوانی می باشد و سیستم ایمنی نوزاد را برای مقابله با عفونت ها و بسیاری از بیماری ها تقویت می کند.

این شیر نسبت به شیر مادر در سایر روزها غلیظ تر است و با مقدار اندکی از آن، مواد مفید بسیار زیادی وارد بدن کودک می شود. متاسفانه بسیاری از مادران از این امر مهم اطلاعی ندارند و این شیر اولیه را دور می ریزند. باید حتما در مورد تغذیه کودک خود و وسایل سیسمونی نوزاد صحبت کنید تا اطلاعات کافی به دست بیاورید.

سبک بودن شیر مادر

شیر گاو از میزان پروتئین بالایی برخوردار است اما هضم آن حتی برای بزرگسالان نیز به راحتی صورت نمی گیرد. شیر مادر نیز مقادیر بالایی پروتئین دارد اما بسیار سبک است و به راحتی توسط دستگاه گوارش نوزاد هضم می شود. حتی شیر خشک نیز به اندازه شیر مادر سبک و راحت هضم نمی شود. اگر شیر خودتان را به کودک می دهید اما او همچنان دچار دل درد یا نفخ می شود نگران نباشید احتمالا رژیم غذایی شما با طبع کودک سازگار نیست و کافیست برخی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید چرا که فرزند شما از طریق شیر خوردن به صورت مستقیم با رژیم غذایی شما در ارتباط است.

 

 شیر مادر

کامل بودن شیر مادر

یکی از مهمترین و برترین مزایای شیر مادر برای نوزاد این است که از آن به عنوان یک غذای کامل نام می برند. نوزاد شما در زمان شیر خوردن در حال مصرف چربی، ویتامین، پروتئین، املاح معدنی، آب و حتی کروبوهیدرات است. بله! درست متوجه شدید؛ لاکتوز موجود در شیر مادر به معنای تامین کربوهیدرات مورد نیاز کودک می باشد. همه این مواد در خالص ترین و بهترین حالت خود وارد شیر مادر شده و از این طریق به بدن نوزاد راه پیدا می کنند. همچنین می توانید با مراجعه به پزشک در مورد تغذیه کودک با شیر مادر و لباس بچه گانه مناسب کودک خود سوال کنید تا او اطلاعات مفیدی را در دسترس شما قرار دهد.

قوی شدن فک نوزاد و سلامت دندان ها

کودکانی که به صورت مستقیم از شیر و سینه مادر تغذیه کرده اند از فک و دندان های سالم تری برخوردار می باشند. البته بسیاری از نوزادان به دنبال دریافت قطره آهن و امثال آن ها با سیاه شدن دندان ها مواجه شده اند اما این مسئله ربطی به شیر مادر ندارد.

تجربه نشان داده است که سینه مادر بهترین منبع تغذیه برای کودک است که به سفت شدن دندان ها و افزایش قدرت فک منجر می شود. از طرف دیگر تغذیه کودک از شیر مادر باعث کاهش وزن مادر نیز می شود که از مهمترین عوامل سلامت بانوان بعد از دوره بارداری است. با پزشک خود در مورد تغذیه کودک با شیر مادر و لباس سرهمی که باعث آزادی بیشتر کودک در حرکت کردن می شود سوال کنید و نظر او را نیز بخواهید.

یکی از ترکیبات بسیار مهم موجود در شیر مادر که باعث افزایش هوش نوزاد می شود، انواع اسید چرب است. اسیدهای چرب یک منبع اصلی برای تولید انرژی و از اجزای ضروری برای تشکیل و گسترش بافت مغزی نوزاد هستند که اثرات آن در بزرگسالی هم دیده می شود.

دو اسید چرب دوکوزاهگزائنوئیک اسید(DHA) و آراشیدونیک اسید (AA) که به میزان زیادی در شیر مادر مشاهده می شوند می‌ توانند مهارت ‌های ذهنی کودک را افزایش دهند. این ها به ترتیب به گروه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تعلق دارند. علاوه بر اسیدهای چرب، شیر مادر حاوی پروتئین‌ های مهمی دیگری است که رشد و تکامل مغز کودک را تحریک می‌کنند.

جلوگیری از افزایش وزن غیرطبیعی کودک

شیر مادر باعث وزن گرفتن کودک می شود اما این وزن گرفتن هرگز به صورت غیر طبیعی رخ نمی دهد. شیر خشک یکی از تاثیرات نامطلوبی که روی نوزاد می گذارد این است که به سرعت باعث افزایش وزن کودک می شود اما این افزایش وزن در اغلب اوقات مقطعی است و به محض گرفتن نوزاد از شیر با لاغری او مواجه می شویم. در برخی از افراد نیز این افزایش وزن خود را به صورت چاقی و کاهش تحرکات کودک نشان می دهد که برای سلامت جسمی و روحی فرزند مناسب نیست. طبیعی است که با افزایش وزن کودک لباس های قبلی او دیگر به تنش نمی شود. بهتر با خرید ست سه تیکه نوزاد این مشکل را حل کنید.

 

فواید شیر مادر

جلوگیری از بروز و شدت یافتن بیماری ها

شیر مادر از بروز بسیاری از بیماری ها در مراحل اولیه یا از شدت یافتن آن ها در مراحل بعدی جلوگیری می کند. این بیماری ها طیف گسترده ای از مشکلات جسمی و سلامت فیزیکی را در بر می گیرند که از جمله آن ها می توان به ذات الریه، آنفولانزا، دیابت، اسهال، مسمومیت های غذایی، سرخجه، بیماری های قلبی، عفونت گوش، عفونت ریه، آسیب به بافت روده، سرطان، آلرژی و امثال آن ها اشاره کرد. همچنین این کودکان در آینده کمتر در معرض بیماری هایی همانند اضافه وزن شدید، فشار خون بالا یا اگزما قرار می گیرند.

اگر نتوانیم به کودک خود شیر بدهیم چکار کنیم؟

برخی از مادران شاغل یا کسانی که به علت فرم سینه قادر به شیر دادن به کودک خود نیستند از همان ابتدا با دادن شیر خشک قضیه را حل می کنند اما راه حل های بهتری هم وجود دارد. بهتر است یک شیر دوش تهیه کنید. خرید شیردوش در میان زنان شاغل به وفور مشاهده می شود. با استفاده از شیردوش می توانید شیر خود را برای ساعاتی که در خانه حضور ندارید ذخیره کنید و با این کار نوزاد خود را از شیر مادر بهره مند کنید.

خرید شیشه شیر نوزاد مناسب با وزن و سن نوزاد نیز اهمیت دارد. بهتر است در این خصوص قواعد مربوط به دوشیدن شیر مادر و ذخیره آن برا حفظ سلامت شیر و جلوگیری از فاسد شدن آن را مطالعه نمایید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نکات قابل توجه قبل از انتخاب سیسمونی را مطالعه کنید تا در مورد خرید سیسمونی نوزاد اطلاعات مفیدی کسب کنید و بهترین لوازم را تهیه کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد بهترین و مفید ترین غذا برای نوزاد شیر مادرش است . این مورد نه تنها در انسان ها ، بلکه در تمامی پستانداران صدق میکند و بهترین غذا در دوران نوزادی و شیر خوارگی ، شیر مادر است پس تا حد امکان از نوزاد خود نباید دریغ کنید تا زمان مشخص آن . اما خب همیشه اثتثناعاتی وجود دارد که ممکن است سبب این شود که نتوانید به نوزادتان شیر دهید ، که این امر دلایل مختلفی دارد و برای برخی از این دلایل راهکار های مناسبی وجود دارد که شما میتوانید بر حسب دلیل نتوانستن یک راهکار خوب جایگزین کنید . امیدوارم به راحتی و بدون دردسر بتوانید به نوزادتان شیر بدهید و همیشه سلامت و شاد باشید

0 0 votes
امتیاز به این محصول