قنداق کردن یکی از مهمترین ارکان فرزند پروری در گذشته بوده است. البته امروزی هم بسیاری از پدرها و مادرها از آن تبعیت می کنند اما نباید این واقعیت را انکار کنیم که میزان استقبال از قنداق بسیار کمتر شده است. سوالی که امروزه بسیاری از مادران با آن مواجه هستند این است که نوزاد را قنداق کنیم یا نه؟ ما می خواهیم در این مقاله به پاسخ این سوال بپردازیم. به شما پیشنهاد می کنیم که بعد از مطالعه این مقاله با پزشک خود نیز در مورد این موضوع و خرید سیسمونی نوزاد سوال کنید تا از اطلاعات مفید او نیز استفاده کنید.

قنداق کردن چگونه است؟

قنداق کردن نوزاد در گذشته با استفاده از یک یا دو تکه پارچه نخی مثلثی شکل یا پتو نوزادی انجام می شد. بدین صورت که نوزاد را داخل آن قرار می دادند و هر دو ضلع پارچه مثلثی را روی دست و شکم نوزاد می کشیدند تا جایی که امکان تکان خوردن دست ها به صفر برسد.

این کار را هم با ضلع پایینی پارچه مثلثی برای محکم کردن پاها انجام می دادند. سپس با استفاده از یک بند پارچه ای کودک را می بستند و به این صورت از تکان خوردن بدن او جلوگیری می کردند. البته امروز قنداق کردن به روش های مدرن و با استفاده از لباس های خاصی انجام می شود به همین علت بسیار راحت تر و اصولی تر صورت می گیرد و همراه با این کار لباس نوزادی مناسب به تن کودک می کردند.

نحوه قنداق نوزاد

مزایای قنداق کردن چیست؟

زمانی که کودک را قنداق می کنند از تکان خوردن های ناگهانی دست و پای او جلوگیری به عمل می آید. به همین علت میزان آسیب دیدن کودک کاهش پیدا می کند. از طرفی قنداق کردن جلوی سندرم مرگ ناگهانی را می گیرد. چرا که زیر و رو شدن نوزاد و خوابیدن او روی شکم یکی از دلایل عمده مرگ ناگهانی در میان کودکان است که قنداق کردن مانع آن می شود. کودکانی که از همان بدو تولد قنداق می شوند بسیار آرام تر هستند تا کودکانی که از آن بی بهره می مانند. نگه داشتن و بلند کردن کودکی که قنداق نیست بخصوص در سه ماهه اول بسیار سخت و نگران کننده است چرا که بدن نوزاد به شدت آسیب پذیر می باشد اما اگر او را قنداق کنید به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. بخصوص اینکه قنداق باعث می شود تا سلامت ستون فقرات کودک نیز حفظ شود. می توانید برای کودک خود از لباس زیر دکمه رکابی استفاده کنید تا او راحت تر باشد.

نوزادانی که قنداق می شوند بسیار آرام تر هستند و تایم خواب بیشتری هم دارند. این امر باعث افزایش خواب و استراحت مادر نیز می شود. همانطور که می دانید کم خوابی یکی از علل شایع کم بودن شیر مادر یا قطع شدن شیر مادر است چرا که تولید شیر اصولا در زمان پروسه خواب صورت می گیرد. بنابراین می توان این گونه استدلال کرد که قنداق کردن مزایای زیادی برای نوزاد و مادر به دنبال دارد. در صورت کم شدن شیر خود می توانید از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید.

 

روش های قنداق کردن نوزاد

مضرات قنداق کردن چیست؟

قنداق کردن بچه ها به خودی خود ضرر ندارد و حتی اگر از متخصصین کودکان و اطفال هم سوال کنید این کار را به صورت کامل رد نمی کنند اما نحوه قنداق کردن مسئله ایست که به آن واکنش نشان می دهند. قنداق های سنتی به نحوی بودند که از تکان خوردن بچه در هر سطحی جلوگیری می کرد به این صورت که حتی نفس کشیدن هم برای نوزاد دشوار بود؛ جریان خون را کاهش می داد و از رشد مفاصل نوزاد جلوگیری می کرد.

اگر بخواهید به شیوه های سنتی نوزاد را قنداق کنید این کار کاملا توسط علم پزشکی رد می شود اما اگر بخواهید این کار را به صورت اصولی انجام دهید قطعا شما را در ماه های اول برای نگهداری از نوزاد یاری می کند. برای اینکه مطمئن شوید قنداق مورد نظر زیاد سفت و محکم نیست باید حداقل یکی از انگشتان شما به راحتی میان بدن نوزاد و پارچه قنداق قرار بگیرد.

اگر قنداق را بسیار سفت و محکم بپیچید ممکن است برای لگن خاصره نوزاد مشکل بزرگی را ایجاد کنید که در بزرگسالی نیز او را اذیت می کند. همچنین فرم زانو های نوزاد نیز نامناسب می شود. بنابراین بهتر است تا حدی فضای خالی برای زانوها و ران های نوزاد در نظر بگیرید البته این فضا نباید به قدری باشد که به سایش پاها منجر شود و باعث سوختگی و زخم در بین پا ها شود. همیچنین می توانید با ست سه تیکه و پوشاندن آن به کودک خود در زمان قنداق کردن کودک آزادی عمل کودک خود را در قنداق بیشتر کنید تا کودک بتواند تا حدودی در آن تکان بخورد.

خرید قنداق

برای اینکه مطمئن شوید فرزند خود را به بهترین شکل ممکن قنداق می کنید بهتر است به جای قنداق های سنتی از قنداق های مدرن استفاده کنید. شما با استفاده از این قنداق ها می توانید به راحتی کودک خود را قنداق نمایید بدون آنکه دردسر خاصی را متحمل شوید.

ممکن است با توجه به افزایش وزن نوازد بعد از تولد مجبور به خرید قنداق بزرگ تر شوید. هرگز برای جلوگیری از افزایش هزینه ها از یک قنداق کوچک و بسیار تنگ برای کودک خود استفاده نکنید چرا که تاثیرات نامطلوب زیادی روی فرم بدن او می گذارد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات خوبی در مورد نحوه قنداق کردن کودک خود بدست آورده باشید. شما می توایند با مطالعه مقاله ماساژ برای نوزاد چه فوایدی دارد در مورد ماساژ دادن کودک خود و فواید آن اطلاعات مفیدی کسب کنید.

با استفاده از مواردی که گفته شد از جمله قنداق های مدرن و اطلاعاتی که به شما در این زمینه داده شد . میتونید خیلی راحت تر و واضح تر این کار رو انجام بدید تا نوزادتان سلامت و با آرامش بیشتر در این دوران باشد . نوزادان شما نباید در فشار زیاد قرار بگیرند و مورد اذیت و حس خفگی باشند . پس جایز است که شما تمام این موارد گفته شده را رعایت کنید . با اینکه این کار باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی به نوزادتان است ممکن است باعث آسیب های دیگری شود که در صورت استفاده نا درست از این مورد به وجود می‌آید . پس با دقت بالا باعث شوید نوزادتان از آسیب به دور باشد

0 0 votes
امتیاز به این محصول